Healtness podcast – Interview

Afvallen: mijn ervaring en hoe ik -50 kg ben afgevallen.

Een tijdje geleden ben ik door Vera van #Healthness geïnterviewd over mijn afvalproces. In de ruim 75 minuten durende podcast vertel ik je alles over mijn proces. Naast de podcast heb ik een bijpassend blog geschreven. Wil jij weten hoe ik zoveel ben afgevallen, wat mijn motivatie was en wat ik nu eet op een dag? Lees dan verder of luister de podcast!

Oersterk coach opleiding

Vera en ik hebben elkaar ontmoet door een gemeenschappelijke kennis via de Oersterk coach opleiding. Toen ik begon met afvallen, wist ik dat ik andere ook graag wilde helpen. Ik wilde kennis opbouwen en dat delen. Kenmerkend van de opleiding zijn de vier pijlers: ontspanning, gezonde voeding, beweging en de juiste mindset. Ik wilde begrijpen waarom ik altijd te zwaar ben geweest, waarom had ik het jojo-effect? De antwoorden vond ik bij Oersterk. Ik ben in maart 2019 begonnen met mijn afvalproces en in september 2019 heb ik mij ingeschreven voor de opleiding.

Mijn afvaltraject door de jaren heen

Zolang ik me kan herinneren was ik al wat zwaarder dan de rest. Terwijl ik, als ik terugkijk naar oude foto’s, helemaal geen extreem dik kind was. Ik ben nooit diep ongelukkig geweest vanwege mijn overgewicht. Ik was ondernemend en actief en zag mezelf niet zo dik als dat ik in de realiteit was. Zoals ook gezegd wordt in de Oersterk opleiding: ‘Dikke mensen zijn normaal in een abnormale wereld’. Het wordt ons makkelijk gemaakt. We kunnen alles eten wat we willen, kunnen het zo bestellen vanaf de bank en beweging is niet verplicht. Ik zie mezelf als een verstandige vrouw, maar ik vond het dom van mezelf om zo dik te worden. Body positivity is mooi, maar voor je gezondheid is dit allesbehalve goed.

In 2013 was ik op mijn zwaarste gewicht ooit: 150 kilo. Ik ben toen het traject ingegaan voor een gastric bypass (maagverkleining). Ik zag geen andere uitweg meer op dat moment. Ik kwam ervoor in aanmerking en ging het 10-weken programma in. Dit vond plaats in de obesitas kliniek. Er wordt gekeken naar jouw psychische staat en er wordt uitleg gegeven over gezonde voeding. Echter wist ik dit al. Ik wist hoe je gezond moest eten, maar ik at te veel en te vaak. Uiteindelijk heb ik op de dag van het maagonderzoek gebeld dat ik stopte met het traject. Ik had er geen goed gevoel meer bij en ik wist dat ik het zelf kon doen.

Eind 2013 zag ik tijdens het uitlaten van de hond een bootcamp club. Dit vond ik er zo leuk uit zien, dit wilde ik ook! In januari 2014 ben ik dan ook begonnen met een personal training traject, ik ging onder begeleiding 3 x in de week sporten. Sinds 4 jaar doe ik aan Crossfit. Mede hierdoor was ik net voor mijn zwangerschap onder de 100 kilo. Tijdens de zwangerschap werd ik voorzichtiger met sporten en makkelijker met eten. Ik had de verkeerde mindset, ik dacht: ‘ik word toch weer dik’. Gevolg: de kilo’s vlogen er weer aan. 12 weken na mijn bevalling ben ik weer gaan sporten en tot begin 2019 bleef ik jojoën.

Vorig jaar februari kreeg ik een enorm inzicht. Tijdens een wandeling kreeg ik een steek op de borst. Ik had tot op heden nog nooit een lichamelijk probleem gehad door mijn overgewicht. Ik besefte dat dit zo niet langer kon, het was klaar! Ik realiseerde mij dat ik mijn gedrag radicaal moest veranderen. Ik heb mijzelf snel een nieuwe leefstijl aangewend, samen met mijn coach voor de extra stok achter de deur.

Wat eet ik op een dag? Nu VS vroeger.

Vroeger begon ik mijn dag altijd met suikers. Ik at de hele dag door. Ik koos vaak voor een makkelijke maaltijd vol met geraffineerde koolhydraten. Mede hierdoor bleef ik altijd trek houden. Ook bestelden we regelmatig eten. Ik voelde mezelf zielig als ik bepaalde producten niet mocht eten. Nu is er een wereld voor me open gegaan met wat je allemaal kunt eten wat ook nog gezond is! Er is zoveel mogelijk, je moet er alleen iets meer moeite voor doen.

Ik begin 3 of 4 keer per week met sporten in de ochtend. Dit doe ik altijd op de nuchtere maag. Daarna lekker koud douchen en ontbijten! Ik ben erg gehecht aan mijn ontbijt, meestal eet ik kwark of kokosyoghurt met rood fruit, rauwe noten en kokosrasp. Daarnaast een stuk komkommer. In de middag maak ik altijd een mega bak salade, gevuld met: sla, groenten, een halve avocado, een eitje en bijvoorbeeld biologische kipfilet. In de avond eet ik meestal 200 gram witvis of kipfilet met 250 gram groenten en een handje rauwe noten. Ik kies nu altijd voor een gezond alternatief. Pizza? Dan gebruik ik een groentebodem. Dagje weg? Dan neem ik zelf bakjes met gezond eten mee. Ik ben mij bewust van de momenten dat het in het verleden is mis gegaan, dat wil ik niet meer.

Blij, trots en compleet veranderd.

-50 kg, wat een heerlijk gevoel. Ik kan weer overal kleding kopen! Ik hoef me niet druk te maken dat ik niet in een stoel pas. Eindelijk heb ik een normaal gewicht bereikt en een leefstijl gevonden die bij mij past en die ik makkelijk kan volhouden. Ik kan samen met mijn zoon bewegende activiteiten doen, zoals voetbal. Mijn fitheid geeft me veel meer vrijheid. Ik heb het voor mijzelf gedaan, maar ik wilde ook graag een goed voorbeeld zijn voor mijn zoon.

Wat ik graag aan andere vrouwen wil meegeven met overgewicht: het is echt mogelijk om een gezond gewicht te krijgen! Een operatie is niet nodig, het kan op een gezonde manier. Je lichaam is te herstellen! Ik ben het levende bewijs. Ik heb respect voor mijn lichaam dat het gelukt is. Ik geef mijn lichaam nu wat het nodig heeft en ik ben ervan overtuigd dat iedereen het kan.

Inmiddels ben ik in maart 2020 geslaagd voor de Oersterk coach opleiding en ben ik er klaar voor om andere vrouwen met obesitas te helpen bij het bereiken van een gezond gewicht. Kijk bij mijn diensten  wat ik voor je kan betekenen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top